Viralowy deepfake z

Viralowy deepfake z "Tomem Cruisem" usunięty z TikToka

Deepfake to coraz bardziej popularna technika obróbki obrazu, która polega na łączeniu obrazów ludzkich twarzy przy użyciu sztucznej inteligencji. Kryje ona za sobą jednak sporo niebezpieczeństw, gdyż przez wielu może zostać wykorzystana do oszukania innych i osiągnięcia konkretnych korzyści. Podobnie było z popularnym TikTokowym kontem, który podszył się pod aktora - Toma Cruise. Teraz jego nagrania zostały zablokowane.


Kilka dni temu na pewnym koncie na TikToku, zamieszczone zostały 3 nagrania rzekomo przedstawiające popularnego aktora - Toma Cruise. Wszystkie materiały w krótkim czasie stały się viralem na platformie i zostały obejrzane kilkanaście milionów razy. Co więcej, sądząc po komentarzach, większość użytkowników nabrała się na deepfake'a i sądziła, że jest to prawdziwe nagranie aktora pomimo nazwy na TikToku pod nickiem "deeptomcruise". Nagrania obejrzycie poniżej:



Obecnie filmy zniknęły z profilu. Nie jest jasne, czy usunął je sam twórca, czy może zostały one zdjęte przez TikToka. Warto sprawdzić w tym momencie, co o tego typu treściach mówi regulamin platformy. Czytamy w nim między innymi, że "TikTok zabrania podszywania się pod jakąkolwiek osobę lub podmiot" oraz "zniekształcania w jakikolwiek sposób jego powiązań z jakąkolwiek osobą lub podmiotem". Istnieje zatem taka możliwość, że za zniknięciem materiałów stoi administracja platformy.



Deepfake jest stosunkowo nowym zagadnieniem i podejście do tej kontrowersyjnej technologii przez gigantów jest bardzo zróżnicowane. Facebook na przykład ogłasza stanowczą walkę z deepfake, podczas gdy TikTok przymierza się do umożliwienia ich tworzenia we własnej aplikacji. Warto wspomnieć, że sprawa viralowego filmu z "Tomem Cruisem" wywołała w sieci wielką debatę na temat granic prywatności i moralności w sieci przekraczanych przez tego typu technologie. A wy, co sądzicie o tej sprawie?

Kuba Chudziak

Współzałożyciel portalu APYnews. Zainteresowany tematyką wideo w internecie oraz influencer marketingiem od blisko 10 lat.