UOKiK ukarał kilku influencerów na łączną kwotę 139 tysięcy złotych

UOKiK ukarał kilku influencerów na łączną kwotę 139 tysięcy złotych

W październiku ubiegłego roku informowaliśmy na naszej stronie o tym, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzy się działalności polskich influencerów. Teraz dowiedzieliśmy się, że pierwsi twórcy zostali ukarani przez prezesa tego urzędu, poznając przy tym konkretne nazwiska i kwoty. 


Jednym z powodów rozpoczęcia postępowania UOKiK były nieścisłości dotyczące oznaczania treści komercyjnych przez influencerów. Urząd wystosował wtedy odpowiednie pismo do kilkudziesięciu polskich influencerów, żądając w ten sposób od nich stosownych wyjaśnień. Część twórców poinformowała z czasem, że faktycznie otrzymała taką korespondencję i musiała się odpowiednio wytłumaczyć ze zrealizowanych kampanii z markami.

 



 




Wyświetl ten post na Instagramie





 

Post udostępniony przez UOKiK (@uokikgovpl)





W dzisiejszym komunikacie UOKiK podał, że kilku twórców nie udzieliło odpowiednich informacji w tej sprawie, albo nie przesłało wymaganych dokumentów. Według informacji urzędu, najwyższą karę - w wysokości 50 tysięcy złotych - otrzymał Kruszwil. Nieco mniejsze kary otrzymali także: Maffashion (30 tys. złotych), Marcin Dubiel (25 tys. złotych), Paweł Malinowski (20 tys. złotych) czy Marcin Malczyński (10 tys. złotych) i Marlena Sojka (4 tys. złotych). Według przedstawionego komunikatu, decyzje nie są prawomocne, a influencerom przysługuje prawo odwołania do sądu.

Kuba Chudziak

Współzałożyciel portalu APYnews. Zainteresowany tematyką wideo w internecie oraz influencer marketingiem od blisko 10 lat.