Sieć Partnerska

Sieć Partnerska

Jeśli uważnie przeczytałeś nasze poprzednie wpisy z dziedziny marketingu, to najprawdopodobniej zastanawiałeś się, jak tak wielka machina działa? Otóż tym, co organizuje współpracę pomiędzy reklamodawcami a twórcami są sieci partnerskie, które znacznie ułatwiają kontakty między obiema stronami. Poniżej dowiesz się wszystkich szczegółów z tym związanych.


Multi Channel Network, wcześniej nazywane "siecią" lub "siecią YouTube", czyli sieci partnerskie to organizacje, które współpracują z platformami wideo takimi jak YouTube. Działalność sieci partnerskich (sieci MCN – Multi Channel Network) zaczęła się około 2010 roku, gdy poszczególne agencje bardzo szybko zaczęły się interesować dobrze zapowiadającymi się twórcami, głównie w serwisie YouTube. Jak pisze Eric Blattberg, głównym celem, który wyznaczają sieci partnerskie twórcom, jest hasło: „Zamień produkcję wideo, czyli Twoje hobby w dochodowy interes”.

Najprościej rzecz ujmując, siecią partnerską nazwiemy pośrednika pomiędzy reklamodawcą a kanałami YouTube i ich twórcami. Dzięki temu pośrednictwu influencer ma o wiele więcej czasu na swoją pracę, a działaniami marketingowymi natomiast zajmuje się właśnie sieć MCN. Schemat biznesowy działania sieci wielokanałowych jest bardzo przejrzysty: dochód z działań reklamowych jest podzielony między sieć a twórcę – w zależności od indywidualnych ustaleń pomiędzy oboma stronami.

Najkorzystniejsza sytuacja, jeśli współpraca sieci z twórcą przebiega idealnie, wygląda tak: sieć pomaga influencerowi odnosić sukcesy poprzez budowanie ich marki i pomaganie w pozyskiwaniu zleceń (co przekłada się na zarobki twórcy). Reklamodawcy natomiast mogą korzystać z konsekwentnego przedstawiania swoich produktów wśród idealnie dobranej grupy odbiorców na popularnych kanałach YouTube.

Największą zaletą sieci partnerskich YouTube dla reklamodawcy jest to, że potrafi ona powiązać twórcę z kanałami celującymi w podobną grupę wiekową, co oznacza dla reklamodawcy dużo szersze zasięgi i rozbudowanie jego grupy odbiorców, która w przyszłości kupi jego produkt. Topowe sieci partnerskie mają wobec tego dostęp do wysokiej klasy treści w serwisie YouTube i jeśli jakakolwiek marka planuje przeprowadzić kampanię z udziałem influencera na YouTube, to właśnie sieć partnerska powinna być pierwszym miejscem, z którym powinien skontaktować się ów reklamodawca.

Możliwości współpracy z sieciami partnerskimi jest naprawdę mnóstwo. Począwszy od reklam wideo na początku, w środku filmu, po banery reklamowe w trakcie. Jednak formy takie jak product placement czy wzmianki o sponsorze danego materiału wideo coraz mocniej wypierają tradycyjne metody marketingu. Są one zdecydowanie bardziej wiarygodne i dlatego największe sieci partnerskie YouTube sugerują je w pierwszej kolejności.

Taka współpraca jest korzystna szczególnie dla znanych kanałów YouTube, które dzięki wstąpieniu do MCN nie dość, że zwiększają zasięg swojej działalności, to dodatkowo budują wokół siebie niesamowicie wielką i lojalną rzeszę fanów. Ponadto, korzyścią dla marki jest niewątpliwie: wielokrotne wyświetlanie danego produktu (nie tylko jednorazowo), pozbawione ryzyka wsparcie przez prezenterów kanałów YouTube czy wreszcie zaangażowanie widzów w reklamy (dzięki zwiększonej interaktywności). Sieci partnerskie nie współpracują tylko z kanałami na YouTube. Współpraca obejmuje także takie platformy jak np. iTunes, co dla reklamodawców oznacza jeszcze większe pole manewru w działaniach marketingowych.

Wartym podkreślenia jest fakt, że każda sieć może zaoferować własny, szerszy zakres usług, uzależniony od potrzeb twórców. Sieć partnerska jest idealnym miejscem zarówno dla twórcy, jak i reklamodawcy, gdyż obaj mogą rozwijać swoje projekty w optymalnym kierunku, odnosząc przy tym swoje korzyści.

avatar

Grzegorz Majchrzak

Moją pasją jest pisanie, dlatego studiuję filologię polską. Dzięki niej realizuję różne pasje: muzyczne, sportowe, książkowe oraz filmowe. Poprzez pisanie poznaję także świat w kulturalny sposób.