Z TikToka korzysta coraz więcej starszych osób. Oto kim dokładnie są użytkownicy aplikacji [RAPORT]

Z TikToka korzysta coraz więcej starszych osób. Oto kim dokładnie są użytkownicy aplikacji [RAPORT]

TikTok kolejny rok z rzędu pokazuje swoją dominację jeśli chodzi o aplikacje mobilne i ich popularność. Ogromny przyrost nowych użytkowników z 2020 roku nie był tylko pandemicznym wyjątkiem i okazało się, że do aplikacji nadal przekonuje się coraz więcej osób. Pewnie zastanawiacie się - kim w rzeczywistości są użytkownicy TikToka? Na to pytanie odpowiada czwarty raport agencji GetHero przy współpracy Uniwersytetem SWPS. 


Raport pt. „Kim są polscy użytkownicy TikToka” jest już czwartą odsłoną corocznego projektu badawczego agencji influencer marketingu GetHero. Poprzednie raporty pozwoliły nam bliżej poznać platformę oraz osoby, które z niej korzystają. Każdy z raportów doprowadził do interesujących wniosków i pozwolił na zrozumienie tego, w jakim kierunku zmierza platforma.

Nie inaczej jest tym razem, gdyż tegoroczny raport świetnie ukazuje aktualne trendy, a dodatkowo został wzbogacony o perspektywę ekspertów i twórców z aplikacjiMagdalena Wysocka, liderka projektu badawczego w GetHero, o tegorocznym raporcie powstałym przy współpracy z SWPS mówi w ten sposób:
Poprzednia edycja raportu pokazała nam, że TikTok stał się medium ponadpokoleniowym i zdołał zgromadzić wokół siebie wyjątkową społeczność, określoną przez nas mianem Generacji T. W tym roku chcieliśmy przyjrzeć się bliżej jej przedstawicielom – dlatego rozbudowaliśmy klasyczne badanie ankietowe także o panel wywiadów pogłębionych z użytkownikami TikToka. Te rozmowy przyniosły nam dziesiątki cennych insightów i pozwoliły jeszcze lepiej zrozumieć perspektywę użytkowników. Efektem jest blisko 100 stron wartościowej wiedzy.

Tegoroczne badanie pokazało między innymi to, że średni wiek użytkowników TikToka nieustannie wzrasta, a w ciągu ostatniego roku najwięcej nowych kont założyli użytkownicy w wieku 19-25 lat oraz starsi. Co więcej, użytkownicy niezależnie od wieku twierdzą, że TikTok dostarcza im dobrej zabawy, potrafi poprawić humor, a także pomaga się zrelaksować.

Oprócz tego 78,9% użytkowników TikToka twierdzi, że zdobyło na platformie nową wiedzę lub umiejętności z zakresu przede wszystkim gotowania, makijażu i pielęgnacji, ale także z wydarzeń na świecie, edukacji seksualnej czy zagadnień związanych z prawem.



Chyba każda osoba korzystająca z TikToka zdaje sobie sprawę, jak aplikacja wciąga nas proponując materiały związane z naszymi zainteresowaniami i poprzednio obejrzanymi filmami. Wszystko za sprawą algorytmu, który w przypadku TikToka zdaje się działać jeszcze precyzyjniej niż w konkurencyjnych aplikacjach. Kamil Jakubiszyn, Senior Social Media Analyst w GetHero, mówi o algorytmie TikToka w odniesieniu do zachowań użytkowników w następujący sposób:
Najważniejszą rolę w precyzyjnym dopasowaniu treści do preferencji użytkowników odgrywa algorytm TikToka – zaś odpowiedzi naszych respondentów potwierdzają, że świetnie sobie z tym radzi. Treści wyświetlane w zakładce „Dla Ciebie” zostały przez większość użytkowników określone jako adekwatne, spersonalizowane i zgodne z upodobaniami. Rezultatem jest pozytywne postrzeganie samej aplikacji i sympatia względem platformy. Trudno o lepszy dowód na skuteczność algorytmu.

Oprócz powyższego, specjaliści z GetHero postanowili sprawdzić także, które marki najlepiej radzą sobie na TikToku. Wśród najczęściej wymienianych marek przez polskich użytkowników znalazły się takie firmy jak Rossmann (okrzyknięty „królem” platformy), a także aplikacja Duolingo czy linia lotnicza Ryanair. W gronie najpopularniejszych marek z polskim rodowodem najczęściej wymieniano za to OnlyBio, Empik i Dooti Donuts.

Trzeba przyznać, że tegoroczny raport o użytkownikach TikToka dostarcza wielu interesujących informacji, które mogą okazać się przydatne dla wszystkich osób korzystających z aplikacji - w tym TikTokerów oraz osób, które chcą wykorzystać platformę do promocji swoich produktów czy usług.

Pełną wersję raportu GetHero i Uniwersytetu SWPS można pobrać bezpłatnie na stronie www.gethero.pl/raport-tiktok.

Kuba Chudziak

Współzałożyciel portalu APYnews. Zainteresowany tematyką wideo w internecie oraz influencer marketingiem od blisko 10 lat.