Ministerstwo Edukacji wydało grę o Janie Pawle II

Ministerstwo Edukacji wydało grę o Janie Pawle II

Ministerstwo Edukacji i Nauki wydało kolejną grę stanowią część programu rządowego pod tytułem Niepodległa. Tym razem dotyczy ona życia Jana Pawła II. Służyć ma jako pomoc naukowa dla uczniów. Dostępna jest za darmo w przeglądarce.


Dziedzictwo kulturowe Jana Pawła II składa się z osiemnastu misji, po sześć na każdy etap szkolny: edukacja wczesnoszkolna klasy 1-3, szkoła podstawowa klasy 4-8 oraz szkoła ponadpodstawowa.

Źródło: niepodlegla.men.gov.pl


Każda misja to prosta gra logiczna typu łączenie puzzli, odkrywanie obrazków czy przeciąganie elementów w odpowiednie miejsce. Większość czasu zajmuje słuchanie informacji o życiorysie papieża niż sama gra wymuszająca myślenie.

Źródło: niepodlegla.men.gov.pl


Misje same w sobie nie są ciekawe i widać, że postanowiono tu przede wszystkim na treść przekazu, a nie jego formę. Gra jest pełna błędów: kilka zagadek nie wyświetla się w poprawny sposób, pojawiają się literówki, niektóre plansze mieszają z tymi o Józefie Piłsudskim. Natomiast wersji na smartfonie w ogóle nie opłaca się włączać, ponieważ rzadko które misje działają.

Dziedzictwo kulturowe Jana Pawła II to gra typowo edukacyjna, żeby na zajęciach zabić trochę wolnego czasu. Tak naprawdę to niewiele dowiemy się z niej o naukach Jana Pawła II, jednak z całą pewnością poznamy jego życiorys oraz w jaki sposób wybiera się papieża. Oczywiście wszystko w bardzo uproszczonej formie. Tak prostej, że większość tych misji mogłaby pozostać w sekcji "Edukacja wczesnoszkolna klasy 1-3".

Program rządowy Niepodległa to dobry przykład na to, jak na niskim poziomie realizowane są edukacyjne projekty za publiczne pieniądze. Nie wiadomo do końca czy ta gra miała na celu zachęcenie dzieci i młodzieży do poznania życia Jana Pawła II, czy wręcz przeciwnie. Na pewno można wynieść z niej coś wartościowego, ale wątpię, że zadania typu "ubierz swojego papieża" rozwiną u dzieci kreatywność.

Ela Sikora

Studentka dziennikarstwa na UMK. Interesuje się japońską kulturą, fantastyką oraz superbohaterami.