Poszukiwania influencerów i ambasadorów na Instagramie to oszustwo

Poszukiwania influencerów i ambasadorów na Instagramie to oszustwo

Oszustwa w internecie są sprawą bardzo częstą, z której coraz to więcej użytkowników zdaje sobie sprawę i najzwyczajniej świecie na nie uważa. Tym bardziej, że większość z nich to pewne schematy, na które wyczuliły nas media. Gorzej jak na popularności zyska sposób, o którym niewiele osób wcześniej słyszało. Tak dzieje się właśnie teraz na Instagramie...


Na Instagramie od kilku dni, popularne stają się posty, w których rzekome firmy odzieżowe, zachęcają ludzi do zostania ich własnym ambasadorem marki. W zamian "oferują" promocję profilu, wynagrodzenie finansowe czy przesyłanie darmowych zestawów produktów. Brzmi podejrzanie? To jednak dopiero początek. Głównym zamiarem takich stron, jest udostępnienie ich zdjęcia na profilu użytkownika, który uwierzył w historię (zazwyczaj na stories) oraz oznaczenie danej grupy osób pod ich profilem. W ten sposób, już jedna osoba, która nabrała się na na coś takiego, daje informację swoim obserwatorom o konkursie. Istnieje spora szansa, że kolejne osoby uwierzą w treść oszukanego posta i na zasadzie "łańcuszka", dotrze on do kilkudziesięciu czy nawet kilkuset tysięcy osób. No dobrze, ale po co to wszystko? Już tłumaczymy.

Przykład opublikowanego postu na tego typu koncie.


Najważniejszym podpunktem konkursu dla twórcy oszustwa jest zaobserwowanie jego profilu. W ten sposób w dosłownie kilka dni, potrafi on bez większego wkładu pracy, uzyskać olbrzymie wyniki. Później pozostaje już tylko jedna rzecz - sprzedanie profilu. Tak, właśnie do tego zmierzają w większości założyciele takich stron. Gdy odwiedzimy serwis aukcyjny chociażby taki jak Allegro czy OLX.pl, po wpisaniu frazy "konto instagram" wyskoczą nam setki ofert sprzedaży kont. Ceny wyglądają różnie, ale dla przykładu za profil z 70 tys. obserwatorów, sprzedający życzy sobie blisko 2 tysiące złotych.

Poniżej przedstawiamy wam listę przykładowych profili, które postanowiły działać w ten sposób. Zachęcamy was do ich zgłaszania:

- Nike.poland.official (45k obserwujących): https://www.instagram.com/nike.poland.official/
- Eldoradoclothing (25k obserwujących) https://www.instagram.com/eldoradoclothingpoland/
- Addidas - nazwa już zmieniona, posty usunięte (14k obserwujących) https://www.instagram.com/wyimaginowany.imagin1244/
- 420Brand (48k obserwujących) https://www.instagram.com/420brand_/
- zarainfluencer_ (10k obserwujących) https://www.instagram.com/zarainfluencer_/

Nie dajmy się zatem internetowym oszustom, a jeśli wy widzicie osobę biorącą udział w tego typu konkursie, koniecznie ją o tym poinformujcie. Zarabianie w internecie na niewiedzy innych, przez wzrost świadomości wielu ludzi, było czymś co rzekomo nas nie dotyczy. Jak się okazuje, nowe sposoby nadal bywają niebezpieczne i warto o nich mówić.

Kuba Chudziak

Współzałożyciel portalu APYnews. YouTube ogląda od 2009 roku. Interesuje się tematyką wideo w Internecie. Przy okazji publikacji wpisów, zajmuje się grafiką komputerową.