Brytyjski Urząd ds. Standardów Reklam (ASA) zakazał influencerom stosowania filtrów w mediach społecznościowych przy postach sponsorowanych przez produkty do pielęgnacji skóry lub kosmetyków.
Zaczęło się od od kampanii #filterdrop, którą zainicjowała Sasha Pallari w lipcu 2020 roku. Akcja polegała na wstawieniu swojego zdjęcia na Instagrama bez używania filtrów, aby pokazać swoją "naturalną skórę".
Źródło: Instagram
Zainteresował się tym ASA i po przeanalizowaniu dwóch przypadków, w których filtry zostały dodane do filmów reklamujących produkty do opalania, podjął ostateczną decyzję. Chodziło o posty sponsorowane na Instagramie dla Skinny Tan Ltd i jedna dla Tanologist Tan. Zakazano im stosowania filtra, bo „wprowadzał w błąd, wyolbrzymiając efekt, jaki produkt był w stanie osiągnąć”.
Orzeczenie wydane przez ASA będzie dotyczyć wszystkich brytyjskich marek, influencerów i celebrytów. Podkreślono, że posty kosmetyczne z nałożonym filtrem - nawet opatrzone informacją o tym - wciąż mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Dlatego też filtry w ogóle nie powinny być stosowane.
Reklamy, które łamią te zasady, byłyby usuwane i nie pojawiałyby się ponownie, co mogłoby zaszkodzić reputacji reklamodawcy i influencerów - informuje ASA.